• +36 77 542 007
  • Hétfő - Péntek 8.00 - 17.00
  • info(kukac)rollo.hu
Hungarian English German

Újrafeldolgozási folyamat

Műanyag hulladékok újrahasznosítása

A műanyagok az egész világot meghódították, mindenki találkozik velük, életünk bármely területéről is legyen szó. Az 1920-as évek előtt is volt élet a műanyagok nélkül, de számos tulajdonságuknak köszönhetően, ma már nehezen tudnánk boldogulni nélkülük. Ennek a nagyütemű és széleskörű elterjedésének árnyoldala is van; a műanyag hulladék aránya a kommunális hulladék 20%-át is elérheti, nagy a fajlagos térfogatuk, nehezen bomlanak le, általában más anyagokkal keverve találhatók meg a termékekben.


Sok kutató keresi a választ a fenti problémák megoldására, közben a hulladékok hasznosítsa egyre nagyobb hangsúlyt kap. Ehhez szükséges a lakosság együttműködése, hozzáértése is. A dolgozatomban ötleteket gyűjtöttünk össze, hogyan lehet a mai középiskolások érdeklődését felkelteni, és ismereteit tágítani e témában. Egy oktatócsomagot állítottunk össze a „Műanyag hulladékok újrahasznosítása” fejezethez. A téma feldolgozása előtt és után két szintfelmérő tesztet írtak a tanulók. Segítségemre egy szegedi gimnázium 11. osztályos tanulói voltak. A csoportot 10 fő alkotja. A kommunális hulladékok témakörbe illesztettük be a m anyag hulladékok tárgyalását.


Az oktatócsomagot tanulói feladatlapok és a hozzájuk tartozó módszertani útmutatók alkotják. Tartalmuk a műanyagok szelektív gyűjtése, azonosítása, újrahasznosítása köré szerveződik. A feladatlapok demonstrációs és tanulói kísérleteket, fejtörőket, kreativitást, kézügyességet fejlesztő játékokat, kommunikációs készséget és problémamegoldó készséget erősítő feladatokat tartalmaznak. A rugalmas felépítésnek köszönhetően a feladatokat magukban is fel lehet használni, és több tantárgy keretein belül is alkalmazhatók. A tananyag feldolgozása során csoportos és egyéni munka került el térbe. A tanulók kísérletezés, játék, vita során sajátítják el az ismereteket.
A módszertani útmutatók tartalmazzák az óratípust, a szemléltet eszközöket, a szükséges el készítést és a feladatlapok megoldásait. Továbbá tartalmazza a külső és belső koncentrációs lehetőségeket, a korcsoportot és a tantárgyat, amely keretein belül javaslom a felhasználást.